top of page
61b20cc9639da67c52d9cd31_Montage falsat plåttak 2.jpg

VÅRA PRODUKTER

VI ÄR ETT FÖRETAG SOM TROR PÅ BRA IDÉER OCH PRODUKTER AV HÖGSTA KVALITET

GLAS/GLAS
Solar-panel-standard-fullblack-400.jpg
STANDARD

Vill du ha de absolut bästa panelerna på marknaden gällande kvalitet, hållbarhet och konstruktion, ska du välja paneler från SoliTek.

Fabriken producerar hela sitt energibehov genom deras egen solcellspark samt genom solvärmepaneler på fabrikens tak. Energin lagras i över 100 borrhål under fabriken.

SoliTek erbjuder också marknadens längsta produktgarantier, standardpanelen 20 år och Glas/Glas panelerna har 30 år.

Glas/Glas panelerna har även certifikatet Cradle to Cradle- Silver och är helt klimatneutrala. En annan fördel med SoliTek är avståndet, vi anväder gröna vägtransporter för leverans till vårt lager. Utöver hållbarhet brinner vi på SellPower och PFF-Bygg för rättvisa arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter. Många av världens solcellsproducenter använder kiselplattor som produceras i arbetsläger i Xinjiang provinsen.

SoliTek använder endast kisel från Norge vid tillverkningen av paneler.

Den största skillnaden mellan glas-glas paneler och standardpaneler är att man helt enkelt bytt ut baksidan på panelen från en tunn plastfilm (brukar varar ca 20 mikromillimeter) mot ett härdat glas. Med härdat glas på varje sida om cellerna får du en mycket hållbar konstruktion som inte bara skyddar cellerna utan håller mycket länge än en standardpanel. Den hållbara konstruktionen gör att man dessutom inte behöver någon ram vilket gör konstruktionen ännu mer stabil.

SoliTeks glas-glas paneler kan monteras till att tåla ett tryck på hela 8000 Pa vilket är betydligt högre än standardpaneler som vanligtvis klarar 5400 Pa.

Över tid utvidgas olika material olika snabbt. På en standardpanel har du tre olika material som alla utvidgas olika. Plast (baksida) utvidgar sig upp till 12 gånger mer än glas och aluminium (ram) upp till 8 gånger. Detta ”sliter” på cellen och kommer att påverka produktionen, framförallt över tid. En glas-glas panel utan ram har inte detta problem. Tillverkningen av aluminium är dessutom mycket energikrävande så man sparar väldigt mycket energi med en panel utan ram. Klimatsmart, snyggt och hållbart!

I och med att glas-glas panelen är tät även om man tar bort ramen så finns heller inte risken att det tränger in fukt i panelen även om ramen skulle utvidgas på grund av temperaturskiftningar i framtiden. Men det är inte bara baksidan som skiljer, även lamineringsmaterialet i panelerna påverkar effekten på panelerna.

SoliTek använder något som kallas för POE vilket är ett av de bästa materialen medan man på standardpaneler vanligtvis använder det billigare och sämre EVA. Detta innebär att SoliTeks glas-glas paneler, med POE-laminering, är lika täta som vindrutan på en bil.

Den påverkas inte av yttre omständigheter som salt, fukt, damm eller ammoniak. 

Framförallt i kustnära områden och vid risk för ammoniakgas vid bondgårdar och andra frätande gaser inom industrin skall man vara mycket noga i valet av paneler.

Det finns som sagt många fördelar med glas-glas paneler men den kanske största är att SoliTeks glas-glaspaneler har brandklassning A vilket innebär att den är helt obrännbar och standardpaneler har brandklass C, vilket motsvarar brandklassningen av en tapet på gipsvägg.

Alla ovan nämnda delar gör att SoliTek ger en produktgaranti på hela 30 år och en effektgaranti på 90 % efter 30 år. Dock har långtidstester visat att panelerna fortfarande producerar över 94 % efter 50 år!

Växelriktare

GoodWe är en av världens största tillverkare av växelriktare och hybridväxelriktare för solcellsanläggningar. GoodWe har vunnit priset ”All quality matters award” där testerna genomförs av TÜV Rhienland hela sex år i rad och är kända för sin höga driftsäkerhet och användarvänlighet. GoodWe erbjuder ett av marknadens bredaste sortiment av både växelriktare för traditionella solcellsanläggningar och hybridväxelriktare för energilagringssystem.

SellPower genomför löpande valideringstester av olika växelriktare och har valt att samarbeta med GoodWe då deras produkter är de enda som möter SellPowers krav gällande kvalitet, funktionalitet och driftsäkerhet. GoodWe har även ett nära samarbete med amerikanska företaget Tigo som tillverkar optimerare, vilket skapar en flexibilitet då våra projekterare kan välja mellan ett fullt optimerat system eller att endast placera optimerare på delar av anläggningen. GoodWe tillsammans med deras samarbetspartner BYD är enligt oss det system som ligger längst fram inom energilagring för konsumentmarknaden och därför blev det ett enkelt val att starta ett samarbete med dem.

Principen är att man kopplar ihop solcellspaneler i strängar. Likström skickas sedan ned till växelriktaren som omvandlar till växelström som vi kan använda i vårt elsystem.

I ett optimerat system sätter man, bakom varje panel, en optimerare som ser till att förhindra spänningsfall i hela strängen vid skuggning av någon panel.iktaren. 

Energilagring/Batterier

Genom Villapaket från GoodWe & BYD får du full kontroll på din egenproducerade el. Systemen finns i en AC- (BT-serien) och en DC-version (ET-serien), där DC versioner är för nyinstallation av energiförvaring och solceller. AC versionen är för fastigheter där det redan finns en befintlig solcellsanläggning, som man önskar komplettera med energiförvaring.

Hjärtat i systemet är hybridinvertern som finns i storlekarna 5, 6, 8 eller 10 kW och som kan parallellkopplas med upp till tre enheter för att nå högre effekt.

Batterisystemet är helt modulärt uppbyggt och varje modul innehåller 2,56 kWh Litium-Järnfosfat batterier. Modulerna monteras enkelt ovanpå varandra och den sista modulen består av batteriets kontrollelektronik (BMS). Systemet har inbyggd ”on line” UPS-switch som automatiskt levererar ström från batteriet vid strömavbrott. För full UPS-funktion behöver man installera separat jordning av systemet. SellPower erbjuder komplett leverans med hybridväxelriktare, batterier, brytare, mätare och jordningsplatta i koppar för effektiv jordning.

Systemet styrs av en app som finns för både Android och iPhone. I appen kan du kontrollera energiflödet och bestämma när du skall köpa, sälja eller konsumera din energi.

För fastigheter med kapacitetsbehov mellan 50-100 kWh använder vi oss av litiumbatterier från Super-B i kombination med en UPS och inverter.

Fördelen med Super-B batterierna är möjligheten att anpassa systemets storlek genom modulär uppbyggnad av batterisystemet. Batterierna kan både serie och parallellkopplas och kommunicerar via CAN-bus. Tack vare CAN-bus kommunikationen kan systemet styras och övervakas såväl på plats som på distans.

Laddboxar / Laddstationer

 

En elbil med har i regel en räckvidd på 10-20 mil och är väl anpassad för dig som vill köra miljösmart och ekonomiskt. Elbilen används mest av de som kör korta sträckor i stadstrafik.

Utvecklingen av elbilar går fort framåt och i framtiden kommer det säkert att finnas flera alternativ även för dig som vill köra längre distanser på ren el. 

Ett alternativ till elbilar är laddhybrider, som i första hand drivs på el men som även har en bensin eller dieselmotor som startar och tar över driften då elen är slut. Dagens elhybridbilar har ett mindre batteripaket som i regel har en räckvidd på mellan 2-10 mil.

Hybridbilen har blivit mycket populär då den både kan köras på el kortare sträckor och fungera som en vanlig bil vid längre distanser.

Det går att ansluta både el och hybridbilar till det ordinarie elnätet, men det är viktigt att man använder en godkänd laddstation som kan kommunicera med bilen och optimera laddningsförfarandet. En laddstation som installeras i hemmet erbjuder oftast 16A 1-fas laddning och det tar ungefär 3 timmar för att ladda en hybridbil och cirka 6 timmar för att ladda en elbil.

Om man ansluter bilen till en laddstation i offentlig miljö ansluts bilen oftast via ett så kallat Typ 2 uttag som är ett standardiserat uttag för AC-laddning i Europa. Laddstationen kan då ladda bilen med allt mellan 16A 1-fas (3,7 kW) till 32A 3-fas (22 kW), beroende på hur mycket ström som finns att tillgå samt hur mycket ström som bilen kan ta emot.

Om man ansluter bilen vid någon av de så kallade snabbladdningsstationerna utmed vägen kan man ladda bilen med upp till 150 kW likström (DC-laddning).

Vid dessa stationer ansluts bilen antingen via en CHAdeMO anslutning som är ett uttag enligt japansk standard, eller via ett CCS-uttag som är enligt den Europeiska standarden för DC-laddning.

Enligt den Europeiska standarden som fastställdes 2017 skall anslutningskontakter i CCS utförande användas vid DC-laddning och Typ 2 kontakter vid AC-laddning.

GoodWe.png
Energilagring.png
Schneider laddbox.jpeg
bottom of page